Contoh Rancangan Pengajaran Harian Dunia Seni Visual Tahun 2
MEMBUAT CORAK DAN REKAAN
Tahun : 2 Merah
Bidang : Membuat corak dan rekaan
Aktiviti : Objek Buatan Manusia
Tajuk : Hiasan Topi
Parti Hari Lahir
Masa : 30 minit
Media : Alat
: Gunting dan pensel
Bahan : Topi Parti Hari
Lahir,Kertas warna dan gam.
Bahan Bantu mengajar :
Contoh hasil kerja yang telah siap
EMK : TMK, Keusahawanan, Kreativiti dan Inovasi
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual seperti rupa,warna,imbangan,kontra dan harmoni yang
terdapat pada alam semulajadi,objek buatan manusia dan karya seni dalam
penghasilan corak menggunakan teknik lipatan dan guntingan.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual
menerusi penentuan media dan teknik dalam aktiviti membuat corak.
3.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual
dalam penghasilan corak lipatan guntingan.
4.
Apreasiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan
bahasa seni visual dan budaya.
STANDARD PEMBELAJARAN
2.1
Persepsi Estetik : Murid dapat
menyatakan unsure jalinan dan warna,prinsip
keseimbangan
dan penegasan pada corak teknik lipatan dan guntingan.
2.1.1 Unsur seni
2.1.1.1 Rupa-motif/corak
2.1.1.2 Warna-kontra
2.1.2 Prinsip rekaan
2.1.2.1 Imbangan –simetri
2.1.2.2 Kontra-warna
2.1.2.3 Harmoni-perulangan motif
2.2
Aplikasi Seni : Murid dapat
mengetahui dan memahami bahasa seni visual,media,serta
proses dan teknik dalam
penghasilan gambar dengan teknik lipatan
dan
guntingan.
2.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
2.2.2.1 Alat - gunting dan pensel.
2.2.2.2 Bahan -Topi Parti Hari Lahir,kertas ,kertas
warna dan gam
2.2.2 Mengetahui penggunaan media serta proses dan teknik dalam penghasilan
karya.
2.2.2.1 Teknik – lipatan dan guntingan
2.3
Ekspresi Kreatif : Murid dapat
mengaplikasikan pengetahuan Bahasa Seni visual,
kefahaman
media,serta kemahiran proses dan teknik dalam penghasilan
corak lipatan dan guntingan.
2.3.1 Memilih dan mempelbagaikan bahan secara
kreatif.
2.3.2 Mengaplikasikan proses dan teknik lipatan
dan guntingan dalam penghasilan corak
terancang.
2.3.3 Menggunakan bahasa seni visual :
rupa,warna,imbangan,kontra dan harmoni dalam
penghasilan karya.
2.4 Apresiasi Seni : Murid dapat membuat aspresiasi terhadap
karya sendiri dan rakan
dengan memberikan
penekanan pada Bahasa Seni Visual.
2.4.1 Mempamirkan karya yang dihasilkan.
2.4.2 Menyatakan karya sendiri dan rakan secara
lisan.
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
ILUSTRASI
AKTIVITI
|
Persepsi estetik
- Guru menunjukkan contoh lipatan dan
guntingan.
- Guru berinteraksi dengan murid tentang
unsur seni dan prinsip rekaan
seperti jalinan,warna,kontra imbangan dan harmoni.
Aplikasi seni
- Guru menerangkan tentang alat dan bahan
yang sesuai untuk menghasilkan corak.
-Guru menampalkan kertas warna pada topi
sebagai latar belakang dengan menggunakan
warna kontra.
-Guru menunjukkan teknik melipat dan
menggunting kertas untuk melipat
dan
menggunting kertas untuk menghasilkan corak.
*Guru menunjuk cara
menampal corak
kertas warna pada topi.
Ekspresi Kreatif
Langkah 1
·
Murid
melipat dan melakar
motif
pada kertas warna.
·
Murid
menggunting mengikut
lakaran
motif.
Langkah 2
·
Sapukan
gam pada bahagian belakang kertas warna yang telah digunting dan tampalkan
pada kertas yang berbeza warna.
Aspresiasi Seni
Visual
·
Murid mempamerkan hasil kerja
sendiri dan rakan-rakan.
·
Murid menyatakan hasil corak lipatan dan
guntingan boleh dijadikan hiasan
pada rekaan lain seperti kad ucapan, penanda
buku,hiasan
dinding, dan hiasan bekas pensel.
|
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete