Contoh Rancangan Pengajaran Harian Dunia Seni Visual Tahun 2
MEMBUAT  CORAK DAN REKAAN
Tahun                                     :  2 Merah
Bidang                                   :  Membuat corak dan rekaan
Aktiviti                                   :  Objek Buatan Manusia
Tajuk                                      :  Hiasan Topi 
Parti  Hari Lahir
Masa                                     :  30 minit
Media                                    :  Alat   
: Gunting dan pensel
                                                 Bahan :  Topi Parti Hari
Lahir,Kertas warna dan gam.
Bahan Bantu mengajar         : 
Contoh hasil kerja yang telah siap
EMK                                       : TMK, Keusahawanan, Kreativiti dan Inovasi
1.   
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual seperti  rupa,warna,imbangan,kontra dan harmoni yang
terdapat pada alam semulajadi,objek buatan manusia dan karya seni dalam
penghasilan corak menggunakan teknik lipatan dan guntingan.
2.   
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual
menerusi penentuan media dan teknik dalam aktiviti membuat corak.
3.   
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual
dalam penghasilan corak lipatan guntingan.
4.   
Apreasiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan
bahasa seni visual dan budaya.
STANDARD PEMBELAJARAN
2.1 
Persepsi Estetik   : Murid dapat
menyatakan unsure jalinan dan warna,prinsip 
                                     keseimbangan
dan penegasan pada corak teknik lipatan dan guntingan.
       2.1.1 Unsur seni
                 2.1.1.1           Rupa-motif/corak
                 2.1.1.2           Warna-kontra
     
2.1.2  Prinsip rekaan
                 2.1.2.1           Imbangan –simetri
                 2.1.2.2           Kontra-warna
                 2.1.2.3           Harmoni-perulangan motif
2.2 
Aplikasi Seni        : Murid dapat
mengetahui dan memahami bahasa seni visual,media,serta  
                                     proses dan teknik dalam
penghasilan  gambar dengan teknik lipatan
dan  
                                     guntingan.
    
2.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
               2.2.2.1             Alat        - gunting dan pensel.
               2.2.2.2             Bahan     -Topi Parti Hari Lahir,kertas ,kertas
warna dan gam
   
2.2.2 Mengetahui penggunaan media serta proses dan teknik dalam penghasilan
karya.
              2.2.2.1              Teknik – lipatan dan guntingan
2.3 
Ekspresi Kreatif   : Murid dapat
mengaplikasikan pengetahuan Bahasa Seni visual, 
                                     kefahaman
media,serta kemahiran proses dan teknik dalam penghasilan 
                                     corak lipatan dan guntingan.
2.3.1    Memilih dan mempelbagaikan bahan secara
kreatif.
2.3.2    Mengaplikasikan proses dan teknik lipatan
dan guntingan dalam penghasilan corak   
            terancang.
2.3.3   Menggunakan bahasa seni visual :
rupa,warna,imbangan,kontra dan harmoni dalam  
           penghasilan karya.
2.4 Apresiasi Seni       : Murid dapat membuat aspresiasi terhadap
karya sendiri dan rakan 
                                     dengan memberikan
penekanan pada Bahasa Seni Visual.
2.4.1  Mempamirkan karya yang dihasilkan.
2.4.2  Menyatakan karya sendiri dan rakan secara
lisan.
| 
STANDARD
  PEMBELAJARAN | 
ILUSTRASI
  AKTIVITI | 
| 
Persepsi estetik 
-       Guru menunjukkan contoh lipatan dan
  guntingan. 
-       Guru berinteraksi dengan murid tentang
  unsur seni dan prinsip  rekaan
  seperti jalinan,warna,kontra imbangan dan harmoni. 
Aplikasi seni 
- Guru menerangkan tentang alat dan bahan   
   yang sesuai untuk menghasilkan corak. 
-Guru menampalkan kertas warna pada topi   
 sebagai latar belakang dengan menggunakan  
 warna kontra. 
-Guru menunjukkan teknik melipat dan  
 menggunting kertas untuk melipat
  dan  
 menggunting kertas untuk menghasilkan corak. 
*Guru menunjuk cara
  menampal corak   
  kertas warna pada  topi. 
Ekspresi Kreatif 
Langkah 1 
·        
  Murid
  melipat dan melakar 
motif
  pada kertas warna. 
·        
  Murid
  menggunting mengikut 
lakaran
  motif. 
Langkah 2 
·        
  Sapukan
  gam pada bahagian belakang kertas warna yang telah digunting dan tampalkan
  pada kertas yang berbeza warna. 
Aspresiasi Seni
  Visual 
·        
  Murid mempamerkan hasil kerja
  sendiri dan rakan-rakan. 
·        
  Murid menyatakan hasil corak lipatan dan
  guntingan boleh dijadikan hiasan 
  pada rekaan lain seperti kad ucapan, penanda 
buku,hiasan
  dinding, dan hiasan bekas pensel. |       | 
 
 
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete